Експериментальний навчальний заклад

регіонального рівня

Жовтянська загальноосвітня школаI-III ступенів

Слов’яносербської районної ради Луганської області

/Files/images/CIMG9678.JPG"Хто? Якщо не ми?"

Актуальність експерименту:

Глобальні виклики сучасності, процеси руйнації та перетворень довкілля, соціально-економічна ситуація пред’являють нові вимоги до результатів освіти і виховання.

Головною причиною виникнення глобальної екологічної кризи є низький рівень екологічної культури та свідомості, відсутність належної еколого-освітньої бази. Екологічна освіта, екологічне виховання – ті процеси, під час яких може формуватись людина із новим, не споживацьким ставленням до природи та її ресурсів, здатна повести за собою громадськість, поведінка якої є екологічно відповідальною та будується на принципах збалансованого розвитку. Збалансований розвиток передбачає гармонізацію розвитку економічних та соціальних процесів, переорієнтацію освіти на бережливе ставлення до довкілля, відмову від незбалансованих моделей виробництва і споживання.

Подолання екологічної кризи шляхом впровадження загальносвітової концепції розвитку запропоновано у програмі дій „Порядок денний на ХХІ століття” (схвалено Конференцією ООН з навколишнього середовища і розвитку (Ріо-де-Жанейро, 1992). Цей документ та наступні декларації процесу впровадження концепції збалансованого розвитку (Pio+5, Pio+10) проголошують виховання ціннісного ставлення до природи, розвиток почуття особистої причетності та відповідальності щодо проблем довкілля як пріоритетні напрями для освіти в цілому.

Формування екологічного світогляду є одним із завдань Стратегії освіти для збалансованого розвитку, десятиріччя якої проголошено Організацією об’єднаних націй з 2005 по 2014 роки. Освіта для збалансованого розвитку (ОЗР) – освіта, націлена на набуття знань і навичок, що сприяють формуванню нового екологічно свідомого суспільства, формування нових світогляду, позицій, цінностей, сприяють розвитку, який є соціально бажаним, економічно життєздатним і екологічно збалансованим.

ОЗР формується на принципах всезагальності і безперервності освіти, міждисциплінарному підході, активній взаємодії вчителя і учня, навчання за допомогою досвіду і творчості.

Найбільш важливими серед основоположних принципів ОЗР є: єдність загальної, професійної, екологічної, економічної та соціальної освіти; наслідування програм різних рівнів, взаємозв’язок з іншими програмами і програмами одного рівня; адаптивність врахування місцевих особливостей; різноманіття форм і методів; зв’язок з практичною діяльністю.

Ініціатива ОЗР належить екологічній освіті, яка є її фундаментом. У той же час ОЗР потребує відповідного розвитку соціальної та економічної компонента. Зокрема ОЗР є новим етапом розвитку компонентів комплексної системи освіти, коли її складові (екологія, соціологія, економіка) стають рівнозначними.

У Концепції екологічної освіти України зазначено, що формування екологічного світогляду, формування екологічної культури окремих осіб і суспільства в цілому, формування навичок, фундаментальних екологічних знань є основною метою екологічної освіти в Україні.

Екологічний світогляд – форма свідомості, міра самовизначення й культури сучасної людини, яка базується на екологічній компетентності, усвідомленні життєвої необхідності збереження природного середовища та раціонального використання природних ресурсів. Екологічний світогляд є формою духовно-практичного освоєння світу людиною (соціумом), в якій органічно поєднуються екологічні знання, екологічна культура та екологічна діяльність.

Екологічний світогляд є своєрідним виходом свідомості на рівень світоглядних проблем, пов’язаних з постановкою, усвідомленням та пошуком засобів подолання глобальних екологічних проблем. Екологічний світогляд можна розглядати як універсальну систему поглядів на реальний світ і місце в ньому людини. Формування екологічного світогляду – це не лише надання знань про довкілля та соціум, а формування системи усталених переконань.

Особливу увагу у процесі виховання необхідно приділити вихованню екологічно свідомої особистості, громадянина України, громадянина світу через організацію цікавої екологічної роботи з дітьми та молоддю, їх участь у дослідницькій роботі та природоохоронних акціях; через практичну допомогу новому поколінню в усвідомленні себе частиною світу, в якому ми живемо; пропаганду знань про стан довкілля; залучення усіх верств населення до активної діяльності на захист довкілля; формування в цілому нового природоохоронного менталітету нації.

Тема експерименту: «Формування екологічного світогляду учнів у сфері збалансованого розвитку в умовах діяльності Всеукраїнської дитячої спілки «Екологічна варта».

Мета експерименту:

1. Розкрити сутність формування екологічного світогляду учнів як психолого-педагогічної проблеми.

2. Виявити складові і особливості формування екологічного світогляду учнів.

3. Визначити критерії та показники, типи сформованості екологічного світогляду учнів.

4. Розробити та охарактеризувати педагогічні умови формування екологічного світогляду учнів.

5. Впровадити педагогічні умови формування екологічного світогляду учнів у виховний процес та експериментально перевірити їх ефективність.

6. Виховати у дітей активну життєву позицію, підготувати до участі в управлінні суспільством, сформувати лідерські якості особистості.

7. Дати лідерові необхідні для його діяльності організаційні вміння та навички для самореалізації та особистісного розвитку.

Кiлькiсть переглядiв: 236

Коментарi